Universitet i Agder


Ny visuell identitet samler Universitetet i Agder til én tydelig merkevare.
Kunde
Universitet i Agder
År
2020
Tjenester
Visuell identitet
Merkevarestrategi
Prosessledelse









Utfordring
UiA (Universitetet i Agder) ønsket å modernisere sitt visuelle uttrykk og skape et sammenhengende uttrykk for hele organisasjonen.
Forskningsentre, prosjekter og program har hatt egne logoer og visuelle uttrykk, og ikke bidratt til å bygge opp UiA som merkevare.
UiA samarbeider tett med næringsliv og offentlig sektor på Sørlandet for å utvikle kunnskap og teknologi. Den åpne holdningen er en viktig del av UiAs rolle i landsdelen.
En oppdatert visuell identitet gjør UiA gjenkjennelig og troverdig som en viktig samfunnsaktør i landsdelen.
Utfordring
UiA (Universitetet i Agder) ønsket å modernisere sitt visuelle uttrykk og skape et sammenhengende uttrykk for hele organisasjonen.
Forskningsentre, prosjekter og program har hatt egne logoer og visuelle uttrykk, og ikke bidratt til å bygge opp UiA som merkevare.
UiA samarbeider tett med næringsliv og offentlig sektor på Sørlandet for å utvikle kunnskap og teknologi. Den åpne holdningen er en viktig del av UiAs rolle i landsdelen.
En oppdatert visuell identitet gjør UiA gjenkjennelig og troverdig som en viktig samfunnsaktør i landsdelen.
Utfordring
UiA (Universitetet i Agder) ønsket å modernisere sitt visuelle uttrykk og skape et sammenhengende uttrykk for hele organisasjonen.
Forskningsentre, prosjekter og program har hatt egne logoer og visuelle uttrykk, og ikke bidratt til å bygge opp UiA som merkevare.
UiA samarbeider tett med næringsliv og offentlig sektor på Sørlandet for å utvikle kunnskap og teknologi. Den åpne holdningen er en viktig del av UiAs rolle i landsdelen.
En oppdatert visuell identitet gjør UiA gjenkjennelig og troverdig som en viktig samfunnsaktør i landsdelen.









Løsning
For å forankre endringene i den visuelle identiteten i hele organisasjonen, arrangerte vi workshops der studenter og ansatte fra hele universitetet delte innsikt og tanker.
Den nye visuelle identiteten bygger på stikkordet «åpenhet». Utfallende bilder og fargeflater åpner designet mot omverdenen.
Klare designprinsipper legger til rette for en merkevare som er lett å kjenne igjen, selv om organisasjonen er stor og mangfoldig.
Navnet har også blitt forenklet. Universitetet kaller seg nå «UiA», det samme som studenter, ansatte og media kaller det.
Løsning
For å forankre endringene i den visuelle identiteten i hele organisasjonen, arrangerte vi workshops der studenter og ansatte fra hele universitetet delte innsikt og tanker.
Den nye visuelle identiteten bygger på stikkordet «åpenhet». Utfallende bilder og fargeflater åpner designet mot omverdenen.
Klare designprinsipper legger til rette for en merkevare som er lett å kjenne igjen, selv om organisasjonen er stor og mangfoldig.
Navnet har også blitt forenklet. Universitetet kaller seg nå «UiA», det samme som studenter, ansatte og media kaller det.
Løsning
For å forankre endringene i den visuelle identiteten i hele organisasjonen, arrangerte vi workshops der studenter og ansatte fra hele universitetet delte innsikt og tanker.
Den nye visuelle identiteten bygger på stikkordet «åpenhet». Utfallende bilder og fargeflater åpner designet mot omverdenen.
Klare designprinsipper legger til rette for en merkevare som er lett å kjenne igjen, selv om organisasjonen er stor og mangfoldig.
Navnet har også blitt forenklet. Universitetet kaller seg nå «UiA», det samme som studenter, ansatte og media kaller det.









Resultater
Enhetlig visuell profil på tvers av organisasjon og flater
Universitetet omtaler seg selv som UiA
Enkle og tydelige virkemidler skaper en gjenkjennelig identitet
Resultater
Enhetlig visuell profil på tvers av organisasjon og flater
Universitetet omtaler seg selv som UiA
Enkle og tydelige virkemidler skaper en gjenkjennelig identitet
Resultater
Enhetlig visuell profil på tvers av organisasjon og flater
Universitetet omtaler seg selv som UiA
Enkle og tydelige virkemidler skaper en gjenkjennelig identitet