Mer design for pengene

January 19, 2016

Få mest mulig igjen for pengene du legger igjen hos designbyrået – her er syv enkle tips.

1. Bli kjent med brukerne dine

Nettsider skal være nyttige for dem som besøker det. En logo skal hjelpe nye og gamle kunder å forstå hva du er god for. Hvis vi kan bruke litt tid på å bli kjent med brukerne og kundene dine, er vi tryggere på å lage noe som virker.

Hvis ikke, er sjansen større for at det vi lager ikke virker slik du hadde tenkt. Penger ut av vinduet. 

2. Innhold er viktigere enn design

Brukerene kommer til nettstedet ditt for å finne tekst og bilder som er nyttig for dem, ikke for å beundre designerens arbeid. God design gjør innholdet tilgjengelig og troverdig. Men uten godt innhold er designet lite verdt.

3. Ikke vær redd for å spørre

Si i fra hvis vi bruker ord og uttrykk du ikke forstår. Gi beskjed hvis vi presenterer noe som ikke holder mål. Misforståelser og dårlige ideer er enklest å bli kvitt hvis man tar seg av dem så fort som mulig.

4. Legg vekk mobiltelefon og laptop

Når vi møtes for å planlegge prosjekter, legge strategier og vurdere løsninger, trenger vi oppmerksomheten din. Det er veldig vanskelig å å delta i et møte og bruke en mobiltelefon samtidig. Jo mer vi får ut av deg, jo bedre jobber vi. Og du får mer for pengene.

5. Er du sjef, må du være med fra første dag

Dette skjer ofte: prosjektgruppa har gjort alt riktig. Startet med å definere mål for prosjektet, blitt kjent med brukeren, og blitt enige om hvilken løsning vi satser på. Men like før lansering av nettstedet vil sjefen ta en kikk. Uten å forstå målene nettstedet skal nå, foreslår (les: krever) sjefen endringer.

Da kan vi enten forklare sjefen alt fra begynnelsen av, med forreningsmål, brukerbehov, innholdsproduksjon og det hele (dyrt), eller gjøre som sjefen foreslår (dyrt og dårlig).

I begynnelsen av et prosjekt koster det derimot nesten ingenting å foreslå endringer. Det er bare å lage en rask skisse. Bli med i begynnelsen av prosjektet! Så forstår du hva vi vil oppnå, og sparer penger og frustrasjon. Se også punkt 4.

6. Du trenger ikke gjøre alt på en gang

Bruk tid og penger på å gjøre de aller viktigste delene av nettstedet ditt skikkelig bra. Når du ser hvordan nettstedet ditt blir brukt (se punkt 1), har du et godt utgangspunkt for å forbedre innhold og design. Og kanskje legge til mer innhold.

7. Stol på oss

Vi jobber med strategi, design, innhold og utvikling hver dag. Når vi anbefaler noe, er det fordi vi kan faget vårt. Problemene dine har vi sannsynligvis løst før.

Vi vet stort sett hva det er verdt å bruke penger på, og hva du kan la være å bruke penger på. Stol på oss – så får du mer for pengene.