Kick-off for satsing på bærekraft

November 25, 2016

«Bærekraft er som tenåringssex» – slik åpnet Ed Gillespie sin masterclass hos Innoventi. «Alle sier de gjør det, men svært få gjør det egentlig. De som faktisk gjør det er dessuten ganske dårlige».


Gillespie er en av grunnleggerne av Futerra, et endringsbyrå som samler de skarpeste hjernene for å skape en bærekraftig verden. I løpet av femten år har de blitt over femti personer, med kontorer i London, Stockholm, New York, Los Angeles og Mexico City.

Futerras misjonen er å gjøre bærekraft så attraktivt at det blir normalt. Byrået jobber for blant andre Filippa K, H&M, Unilever, Lego, Nike og Mondolez.

15. november holdt han en fire timers masterclass hos Innoventi for toppledere på sørlandet.

“Dere må ha en misjon”, formante Ed, før han ba forsamlingen på Masterclassen å diskutere sine egne misjoner med hverandre.

Etter fire timer hadde lederne på masterclassen fått mye å tenke på. Noen tok seg tid til en speeddate med Thore-André Thorsen, som har 19 års erfaring med bærekraftig forretningsutvikling. Thoré-Andre var initiativtaker for å invitere Ed til Norge, og har jobbet med Futerra i 15 år. 

Masterclassen 15. november var starten på samarbeidet mellom Thore-André, Karen Landmark og Innoventi. Hvis alt går som det skal, åpner vi norgeskontoret til Futerra i Arendal på nyåret.



Morgenen etter kom nesten 60 personer som på frokostmøte.Temaet var fortsatt bærekraft. Klimapartnere var medarrangør av både masterclass og frokostmøte. 

Torstein Thorsen innledet med å fortelle hva Klimapartnere gjør for sine rundt 50 medlemmer på Sørlandet. 

Første foredragsholder var Frank Wehus fra Effera, som ved hjelp av digitalisering vil skape trygge og effektive arbeidsdager for dem som jobber med olje og gass, gruver og tunneller. Effera er en fusjon mellom selskapene Firstline, Delta og Deepmind. Deepmind står bak store webløsninger for Dyreparken og Sparebanken Sør.

Ed Gillespie hadde kokt ned gårsdagens masterclass til en times gjennomgang av Futerras metode. «The theory of change», innebærer både logikk og magi. På den ene siden må man lage modige visjoner og kartlegge hvor man er og hvor man vil. På den andre siden trenger merkevarer gode symboler og sterke historier.

Ed avsluttet gjennomgangen med et enkelt spørsmål: «Hva ville du gjort hvis du ikke var redd?»