Designsprint med Arendalsuka, dag 3 – brukertest

November 28, 2016

Sprintmetoden til Google er ideell for å lage og teste prototyper raskt. Dag 3 – vi tester prototypen på brukerne og gjør raske justeringer. 

Maria fra Røde Kors, Erik fra Unge Høyre, Åse Marie fra Husbanken og Kjell som er pensjonist testet designet for oss. 

Alle fikk låne en telefon der de kunne klikke seg rundt i prototypen. For at alle skulle ha de samme forventningene når de åpent prototypen, fortalte vi dem at vi tester arendalsuka.no, og at ingen svar er riktige eller gale. Vi er ute etter umiddelbare reaksjoner og meninger.


Dette er det de ser når de åpner prototypen, og vi later som om klokka er 10:15 torsdag formiddag.


Gi alle testbrukerne de samme oppgavene

Alle fikk de samme oppgavene å løse:

  1. Hva er dette? Fortell meg hva du ser.
  2. Finn alt som handler om miljø
  3. Finn alt som skjer fredag ettermiddag (i morgen). 
  4. Hvordan finner du alt som handler om miljø på fredag?
  5. Finn tilbake til det som skjer NÅ (torsdag kl. 10:15).
  6. Hva synes du? er det noe du savner?

Oppgavene er de vi definerte som de viktigste i første dag av designsprinten (finne arrangementer etter tid eller tema). 

Vi spurte også mer åpent om hvordan de gikk frem for å finne et arrangement å gå på – hvilke kriterier de valgte etter.

Dette fant vi ut

  • Alle skjønte hva de så – "Nå" var et klart begrep. Det var ikke noe problem å bytte mellom dager eller finne tilbake til "Nå".
  • De fleste fant alt som handler om miljø, men vi må legge til et søkefelt.
  • Urealistisk innhold forvirrer brukerne. På noen sidetyper besto lista over arrangementer av det samme arrangementet gjentatt mange ganger. Brukerne ble forvirret, og vi måtte forklare i stedet for å bruke tid på testen. 
  • Gjester på Arendalsuka bruker navn på arrangører (for eksempel Arbeiderpartiet eller NHO) og politikere for å velge arrangementer å gå på. Navnene gir en pekepinn på kvalitet og tema. 
  • Noen er interessert i hovedprogrammet, noen unngår hovedprogrammet. 
  • Det er et problem at det er nesten 600 arrangementer å velge 

Gjør forbedringer etter testen

I designet vi testet vil man veldig ofte få opp null treff når man velger et tema. Det er dumt. 

Det slo oss at hvis man ser på programmet for for eksempel torsdag kl. 12-18, og velger byutvikling eller et annet tema, kan det fort hende at brukeren ikke får opp noen arrangementer. 

Det er fordi arendalsuka har circa 600 arrangementer, fordelt på 30 temaer og 6 dager som vi deler inn i 3 tidsintervaller (formiddag, dag, kveld). Gjennomsnittlig antall arrangementer pr. tidsintervall blir da 600÷(30×6×30) ≈ 1 = ett arrangement torsdag mellom 12 og 18. Dette er snittet, derfor vil mange ende opp med null. 

Etter testen skisset vi raskt ut noen nye ideer.


  1. Hvis du ikke får opp noen arrangementer etter at du valgte for eksempel byutvikling, får du opp en link til alle arrangementene som handler om byutvikling.
  2. Siden viser arrangementene for alle dager. Blir lista for lang, kan du velge å se bare en av dagene i nedtrekksmenyen til venstre. "Nå" legger vi opp til høyre for å holde hovednavigasjonen ryddigere. 
  3. Hovedmenyen inneholder søkefelt og inngang til alle dager og temaer, dette svarer på noen av funnene fra testen.

Husk å teste forbedringene

Helle fra Arendalsuka testet de siste endringene på brukere, og det virker som om løsningen fungerer.

Utstyr

Alt du trenger er 

  • En prototyp, gjerne tegnet med penn og papir
  • En telefon med nettilgang (husk lader!)
  • Farris, kaffe, frukt og kjeks får gjestene til å føle seg velkommen (håper vi)
  • Laptop eller penn og papir til å notere resultater
  • Listen med oppgaver og spørsmål

Veien videre

Nå har vi et testet konsept. Neste steg blir å løse det teknisk. Vi har testet i tre trinn (før brukertesten, selve brukertesten og til slutt en rask test av de siste endringene) – testene har lært oss mye om hvordan brukerne tenker. Det har tatt litt tid, men sjansen for at vi bygger noe som er nyttig og lett å bruke er mye høyere enn om vi skulle ha bygget uten å test først.